Zsírral működő elsőteleszkóp felújítása
Örömmel jelezhetem, hogy megkaptuk a szerző: Gomexander engedélyét a megjelentetéshez!
Ez úton is Köszönjük!
1 db. Honda Dio robogó, Jelen esetben egy tárcsafékes AF-18. (AF-25?)
1 db. teleszkóp felújító készlet
szerszámok
Türelem és kitartás. (jó sok kitartás)A robogót sztenderre állítottam, és egy dobozt raktam a hasa alá, hogy az első kerék a levegőbe emelkedjen.
Először is le kell szedni a robogó elejéről a burkolatot. Ezt szemből három nagy csillagfejű csavar tartja, hátulról négy kicsi. (Ez típusonként változhat) A teleszkópokat tartó csavarokat így már el tudjuk érni. De mielőtt kicsavarnánk őket előbb szereljük le a km óra meghajtó spirált és a féknyerget. (Tárcsafékesnél van még egy csavar, ami a teleszkóp szárához rögzíti a fékcsövet, dobfékesnél nem tudom, hogy van e.). Én a kerékkel együtt vettem ki a teleszkópokat, mert az előző tulaj fordítva rakta fel a gumit a kerékre és most menetirány szerint hátrafelé gurul az első kerék. Dobfékesnél mindenképp ajánlott leszedni a kereket, a fékbowden miatt. Ezután a kereket félre lehet lógatni, vagy a km spirált leszedve elrakhatjuk az útból..Teleszkópok leszerelése: A telókat két két db 12-es csavar tartja. Ezeket kicsavarva a teleszkópok lefelé húzva kijönnek. A teleszkópokat kicsit lemostam, majd következett a szétszerelés.
Egy hegyes szerszámmal (ár), vagy zégergyűrű fogóval szedjük ki a zégergyűrűt.
A felső műanyag gyűrűvel viszont meggyűlt a bajom. Az egyik
annyira be volt állva, hogy a teleszkóp belső fém hengeres része
meg sem mozdult. A másik könnyedén mozgott, így azzal
kezdtem. Persze nem akart szétjönni, így valahogy meg kellett
gyengítenem a műanyag gyűrűt.
(Én nem fúróval álltam
neki, mint a motorosfórumon írták, mert azokat a képeket elnézve a
teleszkóp belseje is igencsak megsérült, ami az összeszerelés
után jelentősen lerövidítheti a teló élettartamát.) Tehát
valami nem brutális eszközzel álltam neki.
A fórumon bemutatott, fúrógéppel szétszedett teleszkópon jól láthatóak a fúrószár okozta sérülések:
Így megkezdtem a saját telóm műanyaggyűrűje leszedését:
Először is sok wd-40, majd egy akkora csavarhúzóval, ami pont
befér a résbe, nekiálltam: Gázlánggal izzásig melegítettem a
csavarhúzót! majd a műanyag gyűrűbe szép lassan egy lyukat
olvasztottam amíg át nem égettem az egész gyűrűt. Ezután
már szét lehetett húzni a teleszkópot.
Ekkor vált láthatóvá
a belseje, ami tele volt kosszal. Kijött a belső rúd, a felső
műanyag gyűrű és a felső kicsi rugó. Az alsórész viszont meg sem mozdult. A rugók alsó holtponti
állásban voltak berohadva. Tehát ezért nem rugózott semmit a
robi. Az alsó műanyag "tányérba" jó hosszú
fúrószárral egy nagy lyukat fúrtam, vigyázva, hogy meg ne
sértsem a teleszkóp belső oldalát, majd a lyukba helyezett fém
kampóval nagy nehezen ki tudtam húzni a második nagyobb rugót, és
a tányért is. Az alsó hengeres gumibak pedig szépen kipotyogott.
Az alsó műanyag "tányéron" jól láthatóak a fúrógéppel kifúrt lyukak, amin keresztül a kampóval be tudtam nyúlni és kihúzhattam a második rugót is. A másik teleszkópot hasonlóképp szedtem szét kicsit több szívással... Ezután brigéciollal elmostam mindent. A teleszkóp alkatrészeit átmostam rozsdamaróval is, majd alaposan megcsiszoltam előbb durvább, majd finomabb csiszolópapírral. Ehhez készítettem egy "Speciális eszközt": Egy alumínium rúd külsejére csavart csiszolópapírral a teleszkóp belsejét is meg tudtam tisztítani az évtizedes kosztól és rozsdától.
A belső rúd külső részét finom csiszolópapírral
megcsiszoltam, eltüntetve a rozsdafoltokat.
Ha minden szép
sima, akkor következhet az összeszerelés:
Először is minden legyen szép tiszta. Mivel a Honda Dio Manual zsírt említ a teleszkópnál, így én is bezsíroztam az alkatrészeket összeszerelés elött
A zsír miatt előfordulhat, hogy vákuum keletkezik a csőben és a teleszkóp megszorul! Ez ellen az alsó műanyag betét átfúrásával védekezhetünk.
Tehát, visszakerült a gumibak, és az új nagyobb rugó, Ezután a műanyag "tányért" a teleszkóprúd végére húztam, majd ez is a teleszkóp házba került. Erre ráhúztam a kicsi rugót, majd a műanyag gyűrű következett.
Ha tudjuk, akkor nyomjuk össze a teleszkópot valamivel ,így
könnyebb lesz ráhelyezni a zégergyűrűt, különben folyton
szétugrana az egész.
Ha bent van a gyűrű, akkor már csak a
porvédő gumit kell rátenni és el is készültünk. Extra védelemként a por és eső ellen, két félbevágott Simson
porvédő gumi-harmonika is felkerült a teleszkópokra. Összeszerelésnél a teleszkópokat egyenként szereltem vissza a
kormányra. Így könnyebben ment. Két 12-es csavar meghúz, majd
jöhet a másik teló, legvégül pedig a kereket és a féket
szereljük vissza.
És már örülhetünk is a remélhetőleg hosszú életű felújított teleszkópjainknak.
szerző: Gomexander