VARIÁTOR

MŰKÖDÉSE FELÉPÍTÉSE

A variátor/CVT működési elve nem bonyolult. Úgy tervezték, hogy automatikusan és egyenletesen változtassa a sebességet. A CVT a főtengelyen található és a variátor szíjtárcsája ékszíjjal kapcsolódik a kuplunghoz a meghajtótárcsán keresztül. A meghajtott szíjtárcsa a kuplung alatt a meghajtótengelyen van.


A CVT Működését legegyszerűbben a kerékpár meghajtási elvével lehet megérteni. Amikor elől kis lánckerék kapcsolódik a hátsókerék nagy lánckerekéhez, akkor alacsony áttételen van a kerékpár váltója, kicsi a sebesség. A váltáskor elől a nagyobb lánckerékre tolja a láncot a váltó, hátul pedig a kicsire, ekkor lesz a leghosszabb áttétel és a sebesség is a leggyorsabb a kerékpáron. Hasonló a robogó CVT-je is, csak ott váltás nélkül egyenletesen növelhető az áttétel arány, (a sebesség), mint fölfele, mint lefele. A gyorsításkor a variátor folyamatosan változtatja a sebességfokozatokat a legjobb átvitel elérése érdekében. Alapjáraton a főtengelynél a tárcsa legkisebb átmérőjénél forog, a hátsó tárcsán pedig a legnagyobb átmérőnél fut az ékszíj. Gázadáskor a centrifugális erő kinyomja a variátorgörgőket a vájatok külső részébe, ami a variátortárcsák összeszűkülését eredményezi, a szíj kifut a tárcsák pereméhez így növelve az első tárcsa (mint a nagylánckeréknél) kerületét, hátul pedig enged a tárcsa előfeszítés, és lassan "kinyitva" leengedi a szíjat a tengelyre (mint a kis lánckeréknél), így létre jön a leghosszabb áttétel, ami a legmagasabb sebességet jelenti. A szíj feszességéhez megfelelő feszítés szükséges, ezt a feszítést a kuplung és a hátsó szíjtárcsa közötti kontraszt rugó biztosítja.

A variátor görgők súlya - a fentiekből következően- nem mindegy, hiszen befolyásolja a gyorsulást és a sebességet is. A nehezebb görgők lassabban "tolják ki" a tárcsát, de mivel kinyomódnak a tárcsák szélére, így a szíj is kitolódik a perem szélére, ezzel nagyobb végsebességet érhetünk el. A könnyebb görgők pedig gyorsabb elmozdulást eredményeznek - jobb a gyorsulás - , ám a végsebesség valamivel kisebb. Ennél a beállításnál a motor hamarabb éri el a magasabb fordulatszámot, így pörgős lesz. Túl könnyű görgőkkel azonban a motorfordulatszám hamar a maximális értékre szalad, (bömböl a motor) ám a legkedvezőbb sebességet nem éri el (gyengébb lesz). Hasonlóan nem lesz kedvezőbb a menetteljesítmény a túl nehéz görgők esetén, ahol lassabb a gyorsulás és a végsebesség is. A legjobb eredményt a gyári értékkel/görgősúly/ érhetjük el, általános használatkor.

KUPLUNG  és  SZÍJTÁRCSA

Minőség a jobb tapadásért

 meghajtás másik része hátul a kuplung alatti szíjtárcsa, aminél a vezetőrések mindig jó állapotban legyenek, hogy kellően biztosítsák az elfordulást - a szíjtárcsák közelítését-távolodását egymástól! Itt a másik fontos rész a kontraszt rugó, aminek feszítő ereje a variátorgörgők súlyával mindig arányosnak kell lennie, hogy a kellő szíjfeszesség biztosítható legyen. Ezt menet közbeni használatkor - gyorsítás egyenletes és a végsebesség nem csökken - tapasztaljuk meg. A túl gyenge rugó gyorsításkor, vagy emelkedőn, a sebesség csökken. A túl erős rugó szükségtelenül feszíti a tárcsákat, a szíj nagyon megterhelődik és nehezebb görgők is szükségesek lehetnek, a motor erőlködni fog, hamarabb használódnak el a hajtás részei. Azonos görgősúlyoknál erősebb rúgó használatakor a motorfordulat megnő, gyengébbnél a motorfordulat csökken.

A kuplung a centrifugális erőnek megfelelően kapcsolja az erőt a tengelyre. Amikor nő a szíjtárcsafordulat, a kuplungrugók előfeszítését leküzdve a kuplung "pofák" fokozatosan érintkezésbe kerülnek kuplungharanggal, a harang rögzítve van a meghajtótengelyhez, ami (még áttételen keresztül) meghajtja a hátsókereket. Itt fontos a kuplung rugók keménysége, a keményebb rugók hosszabb ideig tartják alaphelyzetben a "pofákat", csak magasabb fordulaton nyitnak, érintkeznek a haranggal.

A meghajtás közvetítő eleme a szíj. Fontos a szélessége, gyári méretnél keskenyebb, vagy a kopott szíj kevesebb végsebességet jelent. A szíj hossz is a gyári érték legyen, mert nem jó méret negatívan befolyásolja a teljesítményt, szélsőséges esetben szíjszakadás is lehet, ami kerékblokkolással is járhat, és a meghajtás egyéb részeit is károsíthatja. 


Robogó Baráti Társaság        Budapest 
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el