TELJESÍTMÉNY NÖVELÉS

A 4T robogók teljesítménynövelése

Minden ilyen jellegű beavatkozást szakműhelyben, hozzáértő szerelővel végeztessen! A 4T motoroknál a menetteljesítmények növelésére a variátor hangolás, vagy csere mellett a nagyobb henger beszerelése lehet a következő lépés. A kereskedők többféle szettet árusítanak, 60 ccm- től egészen a 90ccm-ig, ennél nagyobb henger beszerelése csak a motoröntvény kimarásával lehetséges 50ccm-es gyári robogómotoroknál. Javasoljuk a márkás kittek beszerzését, mert az utángyártott "névtelen" készletek gyakran túlmelegedéssel, és sorozatos meghibásodásokkal lesznek a robogós rémálmai. A 60ccm-nél nagyobb hengercserénél a hengerfejet is cserélni kell a méret szerintire.

 A hengerfej, - mivel a 4t motorvezérlés itt található - tuningolt változatai tovább növelhetik a teljesítményt. Főként a szeleptányérok/szelepnyílások növelésével, és a szelepemelő bütykök más, "hegyesebb" bütyköstengelyre váltásával a teljesítmény tovább növelhető. Csere után a robogó megtáltosodik, gázra jól reagál, jobb dinamikával hálálja meg a beruházást. Természetesen a fogyasztás növekedésével számolni kell.

A fenti változtatások mértéke befolyásolja a főtengelyre ható erőt is. Tehát nagyobb változtatás mellett a főtengely cseréje is szükséges lehet. Ugyan így, a motorolaj minősége, ill. a csereperiódus rövidítése is szóba jöhet. Extrémebb esetekben, külön olajhűtő berendezés felszerelése válhat szükségessé, de legalábbis javasolható.

A 2T robogókkal ellentétben a 4T-nél kipufogó cseréje nem szükséges, mert érezhető változás csak a nagyobb, 400-500ccm-től van. Általában inkább a hanghatás, vagy a kinézet miatt cserélnek kipufogót. A különféle káprázatos kipuajánlatokkal óvatosak legyünk, mert egyik másik "konstrukció" kifejezetten árthat a motornak!  

A teljesítmény növelés másik fontos része a karburátor átállítása is. Evvel kapcsolatban eddig határozott, biztos adatokat nem sikerült összeszednünk, ami gyakorlatban egzakt (egyértelmű) módon, minden motornál működött volna. A legtöbb átalakítás a légszűrő módosítását is magával hozta. E miatt változhat a légtömeg/üzemanyag aránya, megnehezítve a pontos ajánlást. Alap esetben a 80ccm hengernél a 90-es fúvóka ajánlott, de 4T oldalakon 80-as-tól kezdik a méretezést. Azt jelenti, hogy a kísérleti eredmények hozzák meg a legjobb összeállítást. 2-es, 3-as fúvókaméretű lépésenként lehet kiválasztani a legjobb méretűt. A legdinamikusabb mozgatás a helyes: őzbarna gyertyaképpel párosul, ez a jó választás! Jelen sorok írója a fenti hengert használva, és direktszűrőt (pitbike) feltéve, a 90-es fúvókánál is világos gyertyaképet tapasztalt. Viszont ezzel az összeállítással a motor vette a fordulatot, és a végsebesség a 75km/h- körül járt.

A nagyobb karburátorok biztosabb eredményt hozhatnak a teljesítmény növelésekor. Célszerű szettben megvásárolni a hengerszettel együtt, és akkor nagyon nem "lövünk" mellé. 

GY6 ÚJ HENGERSZETT, VAGY NAGYOBB HENGER 70/80 CCM KIT SZERELÉSE 139QMB-RE

SZERELÉS ELŐTT, ÉRDEMES UTÁNA NÉZNI A DOLGOKNAK!

A SZERELÉS MENETE:

1. A karosszériaelemek leszerelése, hogy hozzáférjen a motorhoz 

2. Vegye le a ventilátor fedelét

3. Vegye le a szívócsonkot

4. Szerelje le a műanyag fedelet a motor körül

5. Szerelje le a hengerfej fedelét.

6. Szerelje le a tömítést.

7. Szerelje le a szelepemelőket.

8. Szerelje le a láncfeszítőt.

9. Vegye le a vezérműtengelyt.

10.Szerelje le a hengerfejet.

11.Távolítsa el a tömítést

12.Távolítsa el a láncvezetőt.

13.Szerelje le a hengert. 

14.Távolítsa el a biztosítógyűrűket és a dugattyúcsapszeget a dugattyúról.

Gondosan rakjon el mindent ne vesszen el semmi.

VEZÉRLÉS BEÁLLÍTÁSA: A főtengelyt a lendkerék T vonalához, és a blokkház jelöléshez forgatjuk. Ekkor a vezérműlánc-keréken a  nagyobb lyuk fölül, míg a két kis lyuk a hengerfej oldalával egy vonalban van. Ez a bütyköstengely beállítása. Összeszerelésnél ügyeljen erre. (lsd. képen) A szelepeket is ebben az állásban lehet behézagolni. Szívó szelep 0.08 kipufogó szelep 0.10. Vannak akik  kicsit szélesebb hézagot ajánlanak. A szelepemelő egység leszerelésénél jegyezze meg a betűjeleket E és X alul, kipufogó szelep, J és H felső szívó szelep. 50ccm-nél is ez a beállítás menete, ott a 0,05 szívó és 0,05 kipufogó szelephézag a gyárilag javasolt. Egyes futárrobi szerelők 0,04-et állítanak mindkét szelepnél. Mi a kipufogó szelephézagot nagyobbra javasolnánk 0,06 - 0,08 mm. Bizonyos amerikai scooter service-ek a 0,1mm -es beállításra esküsznek mind a szívó, mind a kipufogó szelepnél, különösen a nagyobb henger -hengerfej használatakor.

DUGATTYÚ GYŰRŰK

Öt dugattyúgyűrű van a szettben. A két vékony gyűrű a hullámos gyűrűvel együtt az olajlehúzó gyűrű. Mindegyiket be kell illeszteni a dugattyú alsó oldalán lévő szélesebb horonyba. Ez nem könnyű feladat. Ezek a gyűrűk törékenyek, és ügyelni kell arra, hogy ne feszítse őket túlságosan. A gyűrűk felszerelésének módja a következő: Fontos! győződjön meg róla, hogy a gyűrűk megfelelően vannak-e réselve, - /a gyűrű végei milyen távolságra vannak egymástól a hengerben/ - mielőtt folytatnánk a szerelést. Ha a gyűrű rés nem megfelelő, akkor a melegedés hatására kitágulnak, a végükön egymásra feszülnek és eltörnek. Ha túl nagy a rés, akkor nem megfelelően tömítenek. Pontos számadatokat itt most nem adunk meg, mindig a gyártó ajánlásait kell figyelembe venni! A minőségek nagyon eltérőek, így ami az egyiknél megfelelő adat, a másiknál már nem lesz jó! Többféle infó van a neten, hogy mekkora legyen a gyűrű hézag.

Helyezze be a gyűrűt a henger furatába.  A dugattyúval  (gyűrű nélkül) tolja a hengerbe úgy, hogy a gyűrű elérje a henger felső harmadát. Mérje meg a gyűrűrést mérő lapkákkal (hézagmérő). Ha méreten belül van, OK. Ha túl kicsi, finoman tolja ki a gyűrűt a hengerből. Flexel nagyon óvatosan köszörüljük meg a végeket. Ellenőrizze a hézagot.

Tudom, hogy ez úgy hangzik, mint egy mókolás, de ha nem teszi meg, akkor a hibás gyűrűk kitágulnak a hő hatására, és azonnal széttörnek. Az utángyártott gyűrűk hézaga gyakran NEM megfelelő.  Miután jók a gyűrűhézagok, jöhet a felrakást a dugattyúra. Kenje meg a dugattyút, és a hullámos gyűrűt rakja fel először. Óvatosan!. Azután a két vékony gyűrűt, a hullámos gyűrű mindkét oldalára. Az egyik vékony gyűrű felül a másik alul.  Most a nagyobb gyűrűk következnek:

Az egyiket a dugattyú tetejére tervezték. A felsőn legyen egy jelölés vagy betű a gyűrű egyik oldalán. A jelnek felfelé kell néznie, a kúp felfelé néz. Amikor nincs jelölve, a fényesebb gyűrűt kell felülre rakni.  

 Jobbra az illusztráció a gyűrűket mutatja. A képen az ajánlott gyűrű hézagok 180fokos eltolással. A gyűrű rések NE legyenek egyvonalban a dugattyú oldalán! Minden legyen enyhén megkenve. A gyűrűket két ujjal összenyomva, óvatosan ráhúzzuk a hengert a dugattyúra. Vigyázat a vezérműlánc ne akadjon el, és ne is essen be. A dugattyú csapszeget nyomja a dugattyúba, - a dugattyún lévő IN jelölés legyen felül -, és illessze a dugót a hajtókar lyukának megfelelően, majd nyomja helyére a csapszeget, ezzel rögzítettük a dugattyút a hajtókaron. A biztosító gyűrűket (zéger) illessze a helyükre gondosan! Teljes körívben feküdjön a hornyában. Ha ez nem sikerül jól, fenn állhat a veszélye, hogy a biztosítógyűrű kiakad, és a henger fal és a dugattyú közé szorulva súlyos károkat okoz! Szívó szelep 0.08mm kipufogó szelep 0.10mm.  Ez a tapasztalatok szerint változhat, mi egy bevált méretet közöltünk. Ha kopottak, nagyon csattognak a szelepek, válaszd a kisebbet, ha forszírozott, kemény a vezetési stílus, akkor a nagyobb hézagok az ajánlottak.  Figyelem! A 70-es hengertől, már a hengerfejet is ki kell cserélni! Az összeszerelés fordított sorrendben történik. Legjobb a csavarokat nyomaték kulccsal a megfelelő értékeket betartva becsavarni. 

Figyelem! A fent leírtakat csak saját felelőségre végezze! Mint korábban már írtuk a motorokon végzett munkákat bízza szakemberre!

Robogó Baráti Társaság        Budapest 
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el