HA NEM INDUL A ROBOGÓ

A robogó elindításához három dolog szükséges:

1.Gáz (benzin levegő keverék)

2.Szikra

3.Sűrítés

Ha a robogó nem indul el, a fentiek egyike nincs jelen. Mielőtt megkezdené a hibaelhárítást, győződjön meg róla, hogy van e benzin a tartályban.

Az alábbiak feltételezik azt, hogy eddig jól működő robogóról van szó! A már "megpiszkált" módosítgatott, vagy éppen üzemképtelen gép került hozzánk, akkor legelőbb a "megpiszkált" részt kell megvizsgálni!

A robogó indítása:

1,A gyújtást be kapcsolni

2, Ha van "killer" kapcsoló akkor a kapcsolónak (általában a jobb fogantyú közelében) "be" állásban kell lennie

3,A fékkart meghúzni.

4,Az indítógombot megnyomni.

Néhány robogónak lehet más blokkolása is az első féknél, a kormánykapcsolón, riasztóban, az oldal/középső állványon. Ellenőrizze a használati útmutatót, hogy megbizonyosodjon róla, hogy mindent megtett az indításhoz.

Ha a robogó motorja nem indul meg, pedig elvégezte az összes szükséges műveletet, ellenőrizze az akkumulátort. Győződjön meg róla, hogy fel van töltve. Ha igen, vizsgálja meg a biztosítékot. Ha az is jó, akkor ellenőrizze, hogy feszültséget kap-e az indítómotor. Ha igen, de csak kattogást hall az indító relétől, az indítómotor valószínűleg hibás, vagy szorul a bendix. Ha az indító relé sem kattog (ahogy behúz az érintkező), akkor a relé a hibás. Sok robogó berúgóval is indítható. Ha az akkumulátor rendben van, és az indítómotor nem működik, próbálja meg berúgóval indítani a motort. A robogó rendszerint a 2. vagy a 3. rúgásra indul.

Ha az indítómotor fordul, de még mindig nem indul a motor, ellenőrizze a szikrát, és győződjön meg arról, hogy a benzin eléri-e a karburátort. A szikra ellenőrzéséhez távolítsa el a gyújtógyertyát a hengerből, tartsa a fém részét a hengerfejen, és forgassa a motort. Szikrát kell látni a gyertya érintkezői között. Ha nincs, probléma van a gyújtásnál. Lehet, hogy nem jó a gyertya, vagy hibás a gyújtó tekercs vagy az elektronikus gyújtó modul /CDI/, amelyet ki kell cserélni, vagy lehet, hogy hibás az egyik vezeték. A kapcsoló is meghibásodhat.

Ha szikra van, akkor ellenőriznie kell a benzint. Győződjön meg róla, hogy van e a tartályban! Ha szükséges, ellenőrizze az üzemanyag szelepet/csapot. A legtöbb robogó gravitációs üzemanyag ellátást használ, ha a tüzelőanyag-tartályt magasabbra helyezik, mint a porlasztót. Az üzemanyag rendszerint átfolyik a szűrőn, majd egy vákuum működtető szelepen keresztül. A csaphoz három tömlő csatlakozik. Az egyik, a vákuumot biztosító gumi cső. A másik a benzin BE vezeték, a harmadik a benzin KI vezető cső, a karburátorhoz. Ha leválasztja a benzin tömlőt a porlasztóról, az üzemanyagnak ki kell csurognia, amikor a motort forgatja (figyeljen arra, hogy ezt, ne csinálja forró motornál). Ha nem folyik a benzin, az üzemanyag szelep/csap hibás lehet. Megpróbálhat vákuumot alkalmazni, (megszívni a vákumcsövet) és megnézni, hogy az üzemanyag áramlik-e. (de győződjön meg arról, hogy melyik a vákuumcső, ne a benzinvezetéket szívja!).

Ha szikrát kap, és benzint is kap, és a motor az indítógombbal elfordul, akkor lehetséges, hogy az elektromos működtetésű automata szívató a hibás. A motor hideg állapotában a keverék gyenge lesz, és a robogó valószínűleg nem indul el. Az automata szívató általában egy fekete, hengeres tárgy, amely a porlasztóhoz van csatlakoztatva, és pár vezeték jön ki belőle. Általában ez az egyetlen elektromos alkatrész, amely a karburátorhoz van csatlakoztatva, ezért nem nehéz felfedezni. Ha van egy multiméter, ellenőrizheti az ellenállást a fojtószelep vezetékein. Körülbelül 10 vagy 20 ohm tartományban kell lennie. Ha ez végtelen ellenállás, akkor kiégett/szakadt, és ki kell cserélni. Ha úgy tűnik, hogy rendben van, lehet, hogy fennakadt, vagy elállítódott a kúpos tű, vagy a bekötésnél probléma lehet. Ellenőrizze, hogy van-e feszültség.

Lehetséges, hogy a porlasztóval van a probléma, ha igen, akkor ki kell szerelni, és ki kell tisztítani. Ha néhány hónapon át állt a gép, és benzin van a porlasztóban, akkor idővel a benzin elpárologhat, és ragadós "gumit" hagyhat maga után, ami megakadályozza a porlasztó jó működését eltömítve a fúvókákat, ezt el kell távolítani. (ultrahangos tisztító, tisztító folyadék) 

Ha az automatikus szívató rendben van, az indító forgatja a motort, van benzin, és van szikra, akkor lehet, hogy motorprobléma van. Ellenőriznie kell a henger kompressziót. Ehhez egy kompresszió tesztelőre van szükség. Csavarozza be a gyújtógyertya helyére a tesztert és mérje meg a henger nyomását. A motort forgatva kb. 150 psi vagy annál nagyobb értéket kell mutatnia. Ha ez 100 psi vagy annál kisebb, valószínűleg motorhiba (rossz szelep, rossz dugattyú, meghibásodott dugattyúgyűrűk, tömítés hibák), amit meg kell találnunk.

A leggyakoribb okok: a halott akkumulátor, vagy karburátorproblémák: a rossz beállítás vagy a gumiszerű lerakódások miatt. A porlasztó problémák általában lassan jönnek. Ha egy robogó hirtelen nem hajlandó elindulni, először egy elektromos problémára gyanakodnék.

Ha a robogó néhány másodpercig elindul, de nem működni megfelelően, olvassa tovább.

A tüzelőanyag-áramlási problémákat eltömődött benzin-szűrő, vagy benzin-vezeték, hibás benzin-csap vagy hibás üzemanyag-szivattyú okozhat (azokon a robogóknál, amelyek ezt használják). Az egyik megoldás, ha kikerüljük az összes komponenst, az ideiglenes gravitációs tartályból az üzemanyagot közvetlenül a karburátorba vezetjük. Ha közvetlenül a porlasztóhoz csatlakoztat egy benzincsövet a porlasztó szintje fölött tartott edényből, és ha a robogó indul, akkor felismerte a problémát, és ellenőrizni (vagy cserélni) kell a tüzelőanyag minden alkatrészét, hogy működjön! A légszűrő ellenőrzése is ajánlott, eltömődött légszűrő nem ad elegendő levegőt a működéshez.

GYÚJTÁS ÉS GYERTYA

Ha a robogó elindul, akkor valamilyen szikrát kell kapnia, de a szikra lehet gyenge, vagy a gyújtás időzítésével probléma lehet. Az első dolog, hogy a gyújtógyertyát nézze meg. Ha (fekete vagy fehér) lerakódások vannak, vagy ha úgy tűnik, kopott vagy sérült, vagy ha a szikra köz nem megfelelő, cserélje ki.

A hibás gyújtás-időzítés problémákat okozhat, de manapság kevés olyan robogó motor van, amelyen megváltoztathatja vagy módosíthatja a gyújtási időzítést. Minden időzítési funkció elektronikusan történik a CDI (Capacitor Discharge Ignition) modulon keresztül. A CDI egy lezárt egység, és ha rossz, csak cserélni lehet. Általában elég megbízhatóak, ezért lehet, hogy valami mást kell megvizsgálni. Figyelem! cserénél ellenőrizze AC vagy DC rendszerű a gyújtómodul!

LEVEGŐ ÉS VAKUUM

A levegő szivárgások a vákuumvezetékeknél problémákat is okozhatnak. Általában szivárgások a vákuumvezetékekben jelentkezhetnek, amelyek a karburátor működéséhez és az üzemanyag-ellátáshoz kapcsolódó funkciót szabályozzák. Először ellenőrizze az összes vákuumvezeték csatlakozását és a repedéseket pl. vizet permetezhet rájuk (rosszul működő, de járó motornál) a motor járása közben, és megnézheti, változik-e a motor fordulatszáma. Ha van szivárgó repedés, akkor a folyadék ideiglenesen be fogja tömíteni a szivárgás helyét és a motor fordulatszáma meg fog változni. Néhányan azt javasolják, hogy a WD40 vagy fék tisztító folyadékkal fújják, de ez tűzveszélyes, ezért legyen óvatos. Ha szivárgást észlel, javítani/cserélni kell a csövet. (Megpróbálkozhat szappanhabos módszerrel is, ekkor a szörcsögő, mozgó buborékok jelzik a repedést)

KARBURÁTOR

A karburátorproblémák a legvalószínűbb forrásai a rossz működésnek. Először ellenőrizze az alapjárati fordulatszámot és a levegő / üzemanyag keverék csavarjait (lásd a karburátor beállítását). Ha a beállítás rendben van, vagy nem jó a motor üresjárata, akkor válassza a következő lépést. Idővel (különösen, ha a robogót hosszú ideig tárolják benzinnel a porlasztóban), "gumiszerű" sárgás-zöldes lerakódások keletkezhetnek. Ezek azok a maradékok, amelyek a benzin elpárologtatása után maradnak. A karburátor belsejében lévő szelepeket, fúvókákat és átjárókat eltömíthetik, amelyek befolyásolhatják az üzemanyag áramlását. A legjobb megoldás a porlasztó leszerelése a robogóról (lásd a karburátor tisztítását), szedje szét, és áztassa porlasztó tisztító folyadékba, ami feloldja a lerakódásokat. Gyakori, hogy a tűszelep beragadt a helyére, vagy fennakadt az úszó, és ezért nem kap benzint a gép. A karburátor szétszerelésével ellenőrizheti ezeket a részeket, ha szükséges tisztítsa meg, vagy cserélje a tűszelepet, annak furatát fújja át sűrített levegővel, vagy ha ez nincs pumpával. A szájjal való átfújás nem mindig elegendő, de működhet ez is. Ha már a karburátort szétszereltük, vizsgálja meg az úszótartályt nincs e benne idegen anyag, egyéb szennyeződés, ami akadályozhatja a benzin útját a járatokban. Előfordul, hogy víz került a karburátorba, ami gömbszerű amőbaként lebeg a benzinben, elzárva a járatokat. Ha már szétszedtük a karburátort, akkor a többi fúvókát is ellenőrizzük nincs e dugulás valamelyikben. Ezek sárgarézből készült kis csavarhoz hasonlók furatokkal ellátva, ezeken keresztül áramlik a megfelelő mennyiségű benzin. Győződjön meg róla, hogy a fúvókák is tiszták legyenek. Tisztítás után, még összeszerelés előtt ellenőrizzük befújással a tűszelep zárását/nyitását és csak ez után szereljük össze a porlasztót. 

SZELEPEK BEÁLLÍTÁSA

A szelephézag hatással lehet a motor működésére. Ez a hézag a bütyköstengely és a szelepszár között van. Ha túl nagy, a szelep nem nyílik meg teljesen, ha túl kicsi (vagy nem létezik), akkor a szelep nem megfelelően záródik, ami túlmelegedést és szelepsérülést okozhat. Bármelyik probléma jelen van, indítási problémát jelent. Azt jelenti, nem kap üzemanyagot / levegőt a henger megfelelően, vagy nem záródik a szívó / vagy kipufogó szelep. A szelephézag beállítását a service manualban: a szelephézag-beállító oldalon találjuk meg. Szívó szelep 0.05 kipufogó szelep 0.05. Mások kicsit szélesebb hézagot ajánlanak. Egy csavarhúzó, (vagy 4 szög fejű szeleprögzítő) és egy megfelelő méretű villáskulcs szükséges, valamint hézagmérő is.  A szelepekhez a szelep fedél eltávolítása után hozzáférhetünk. A főtengelyt a "Vezérmű állítás" szakaszában leírtak szerint beállítjuk, ilyenkor a szelepek és a szelepemelő között rés tapasztalható (kézzel meghúzogatva) A kontra anyát fellazítva a csavarhúzóval/szeleprögzítővel beállítjuk a rést, úgy, hogy a hézagmérő megfelelő méretű lemeze szorosan csússzon a hézagban. Majd a kontra anyát - a szelepet ellentartva - meghúzzuk. A szelephézagot újra ellenőrizzük, majd a szelepfedelet visszahelyezzük a hengerfejre. Készen is vagyunk.

Más ajánlás:          https://www.youtube.com/watch?v=d0D-Ko5jWCA

50 cc Mérje meg 0,05 mm-es lapmérettel A felső szelepnek (szívószelepnek) 0,05 mm-es játéknak kell lennie. Az alsó szelepnek (kipufogószelepnek) 0,05 mm-es játéknak kell lennie

60cc - 80cc Mérje meg 0,10 mm-es lapmérettel. A felső szelepnek (szívószelepnek) 0,08 mm-es játéknak kell lennie (0,10 mm-nek nagyon szorosnak). Az alsó szelepnek (kipufogószelepnek) 0.10 mm-es játéknak kell lennie (0.10 mm-nek csak lazán)

125cc-150cc Mérje meg 0,10 mm-es lapmérettel. A felső szelepnek (szívószelepnek) 0,10 mm-es játéknak kell lennie. Az alsó szelepnek (kipufogószelepnek) 0,12 mm-es játéknak kell lennie

A művelet képekkel: https://orsk-autogid.ru/hu/dvigatel/the-size-of-the-thermal-gaps-of-the-valves-of-chinese-scooters-adjustment-and-adjustment-of-valves-on-the-scooter.html


             Szelephézag ellenőrzése

Robogó Baráti Társaság        Budapest 
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el