Első teleszkóp olajcsere
Az elsővilla
A robogóknál többféle első rugózás létezik. A váz nyakához T szárral vezetett elsővillák kapcsolódnak. A korai robogókon csővázas elsővillát alkalmaztak zárt teleszkóprugókkal, olyanokkal mint a hátsó teleszkóprugós megoldások. A rugózást az eltolt tengelyfelfüggesztés elmozdulása adta, amit a zárt teleszkópok mérsékeltek. Vannak extra elsőfutóművek pl.: Italjet Dragster kombinált lengőkaros megoldás, és félteleszkópos elsőrugózás is. Ezekre most nem térünk ki, ahogy a fordított teleszkópokat sem tárgyaljuk. Az általánosabban használtak, a mai robogók legtöbbjén az egymásba csúszó teleszkópok lettek. (lsd. jobbra a fotót) A teleszkóp villák olaj csillapításúak, és spirálrugós megoldással adják a szükséges kényelmet a robogózás során. Vannak hasonló elven működő, de zsírral csillapított első rugós tagok is. Felújításáról lentebb olvashat!
A művelet:
A legtöbb robogón a teleszkópok az elsősárhányók levétele után válnak hozzáférhetővé. Egyszerűbb a dolgunk, ha magára a teleszkóp alsó szárára vannak ráerősítve a sárhányó tartófülei. Először az első kereket szereljük ki. A robogót középsztenderre állítva, hátsórészét lenyomva, az első kereket megemelve rögzítjük a gépet. Az első tengely kiszedése közben a távtartókra, és a km/óra meghajtószerkezetére ügyelve, kihúzzuk a tengelyt, az említett alkatrészeket felfűzzük rá és az anyával lezárjuk. Az első tárcsafék féknyergét leszereljük a szárról, a csavarokat visszahajtjuk, vagy megfelelő gyűjtő dobozba elrakjuk. A fékvezeték rögzítéseit kioldjuk és a fékcsövet kiemeljük a az első villa rögzítéseiből. Ugyan így a kmspirált is leszereljük. A sárhányót is óvatosan, nehogy a fényezést megkarcoljuk, szintén kivesszük a helyéről.
Általánosságban a teleszkóp beillesztési helyét egy acélgyűrű fixálja a T-szár tartócsonkban . (lsd. jobbra) A teleszkóp szár végén és a T-szár tartócsonkban is van egy horony, amibe bepattan az acélgyűrű, beállítva a telószár illeszkedését. A tartócsonk csavarjai pedig tartják a krómszárakat a helyükön. E csavarok kicsavarása után megmarkoljuk a villa krómcsövét, és egy határozott mozdulattal kirántjuk lefelé a teleszkóp szárat. Jól jön ilyenkor a baráti segítség, vagy satuban fapofák közé óvatosan beszorítva a T-szárat, járjunk el. Ha nem megy könnyen, szintén óvatosan eljárva, egy éket bekocogtatva a tartócsonk nyílásába, finoman tágítjuk a tartót, és így könnyebben kihúzhatjuk a telószárat. Vannak olyan fajták is, ahol másféle rögzítést alkalmaznak, ezt szintén a típus szervízkönyvéből ismerhetjük meg.
Minden szerelés, amit a megmunkált belső részeken végzünk nagy figyelmet igényel. A belső felületek megkarcolása, sérülése a szimering gyors kopásához vezet, és ez, már csak az alsó teleszkóprész cseréjével javítható!
A szimeringet óvatosan minél tompább kampós célszerszámmal, - kevésbé precíz megoldás : csavarhúzó betámasztásával kifordítjuk. A teleszkópcsőben lévő esetleges szennyeződéseket kitisztítjuk, a dugattyú állapotát ellenőrizzük. Az új szimeringet kissé megolajozva, alkalmas átmérőjű beütő dornival (csővel, krovafej) beütjük, ügyelve arra, hogy a szimering peremén egyenletesen felüljön a beütő szerszámunk.
A sérülés mentesen, helyére behelyezett szimering után, a biztosító gyűrűt is beillesztjük, és a szétszerelés fordított sorrendjével összeszereljük a teleszkópokat, (a porvédő sem marad le!) a leírásokban megjelölt teleszkópolaj fajtával és az előírt mennyiséggel megtöltött teleszkópokat lezárjuk, és a T-szárakba visszaszereljük.
A cikkben leírt munkafolyamatot mindenki saját felelősségére alkalmazza, a cikk írója nem vállal felelősséget az esetleges károkért!
Teleszkóp szimering-csere itt is::
Vannak olyan típusok, ahol a sárhányó rá van szerelve a T-szárra, ezért kénytelenek vagyunk megbontani a fejidomot és az első burkolatot, az egész elsőfutóművet ki kell szerelni a T szárral együtt, így juthatunk el a teleszkópok szétszereléséhez. Sajnos ez bonyolultabb folyamat, mert a kormányt is le kell szerelnünk és a nyak tengelyén lévő, leginkább kontra anyával ellátott "körmös" anyákat kell meglazítani, lecsavarni. Ajánlatos a futómű alá textiliát teríteni, ugyanis az első futómű golyóscsapágyakon fordul, és amikor lecsavartuk az előbb említett körmös anyákat, van, hogy hirtelen kicsúszik a T szár és a golyók széthullanak a földön.
Jó esetben elértünk oda, hogy csupasz a két teleszkóp. Következő lépés, megvizsgáljuk, hogy a teleszkópszárak hogy vannak rögzítve a T szárhoz. (Amikor csak lehetséges a típusnak megfelelő szervízkönyvből tájékozódjunk!) Leválasztjuk a takaró gumi kupakokat a szárak tetejéről.
Kihúzás után, a teleszkópszár tetején lévő zárócsavart lecsavarjuk, és az olajat edénybe kiöntjük a teleszkópszárakból. Figyelem az olaj veszélyes hulladék, megfelelő eljárás szükséges!!!
A teleszkópszárat megfordítva, az alsó -általában alu öntvény, amibe a villaszárak, keménykrómozott acél csövei, szimering és porvédő gumigyűrűn keresztül illeszkednek az alsó villaházba- a külső villaház alján, egy mélyedésben imbusz fejű csavar tartja a teleszkóp belső dugattyúját. Ezt a csavart a megfelelő kulccsal kicsavarjuk. Szerencsés esetben olyan fajtájú a teleszkóp, ahol kézi meglazítással is ki lehet csavarni ezt a csavart. Általában nyomatékkulcs használatával lazítható ki. Megoldás lehet egy közeli gumiszerelő műhely, ahol többnyire segítenek ezt a csavart meglazítani.
Kicsavarás után széthúzhatók a teleszkóp szárak és a még kifolyó olajra figyelve külön választhatjuk a részeket. Következő lépés a szimering kifordítása a helyéről. A porvédő lehúzása után a szimering jól láthatóan egy rugós acélgyűrű tartja a fészkében. A képen alul látható ez a gyűrű, amit műszerész fogóval összenyomva kiemelhető a nútjából. Van teljesen köralakú gyűrű, (régebbi telók) ezt nagy türelemmel és óvatossággal kell valami célszerszámmal kikapargatni. (nem könnyű). Jómagam kiszerelés után beköszörültem a végét, hogy legközelebb alá tudjak támasztani.